MiG-15 Fagot
MiG-15 (МиГ-15) „Fagot” to radziecki samolot myśliwski. Produkcja została rozpoczęta pod koniec lat 40tych (pierwszy prototyp oblatany w 1947 r. .Dopiero trzeci prototyp stał się wzorcem produkcji seryjnej, a pierwszy seryjny MiG-15 poleciał w 1948 r., w 1949 r. samolot otrzymały pierwsze jednostki bojowe) a myśliwiec był jednym z najnowocześniejszych i najlepszych w latach 50tych.
Został wyposażony w silnik Klimov RD-45F wzorowany na silniku turboodrzutowym Rolls-Royce’a Nene Mk. II. Ten typ myśliwca brał udział w wielu konfliktach zbrojnych, ale największą sławę zdobył walcząc w Wojnie Koreańskiej. To również podstawowa maszyna państw Układu Warszawskiego.
Wcześnie, bo także w 1949 r. powstała ulepszona wersja samolotu MiG-15 bis. Zastosowano nowe hamulce aerodynamiczne o większej powierzchni i mocniejsze skrzydła, oraz bogatsze wyposażenie radiowe i nawigacyjne. Niedługo później została wyprodukowana wersja szkolno treningowa o podobnych parametrach (zmiana instalacji paliwowej, znaczna przebudowa kadłuba i układu sterowania, ze względu na drugie miejsce dla instruktora). Po wykonanych próbach uzyskane osiągi nierzadko przewyższały zakładane wartości. Samolot wprowadzono do produkcji seryjnej jako MiG-15UTI. Ta wersja stała się podstawowym samolotem szkolno-treningowym w ZSRR i wielu innych państwach. Miał dobre własności lotne, oprócz uzbrojenia strzeleckiego także dwa zamki bombowe i wyposażenie wykorzystywane do lotów rozpoznawczych.
Produkcja samolotu została uruchomiona w Polsce i Czechach (zmiana oznaczeń na: MiG-15 to S-102 (Czechosłowacja) lub Lim-1 (Polska – od Licencyjny Myśliwiec); wersja MiG-15bis to S-104 i Lim-2; wersja MiG-15UTI to w zależności od silnika A-102 / A-104 (Czechosłowacja) i SB Lim-1 / SB Lim-2 (Polska) ).
MiG-15 był w Polsce demonstrowany na wielu pokazach, defiladach i wystawach lotniczych wraz z konstruowanymi w kraju samolotami Lim-1. Na początku MiG-15 pełnił funkcję samolotu myśliwskiego, po kilku latach użytkowania został przeniesiony do lotnictwa szturmowego, rozpoznawczego i szkolnego. Wiele maszyn wykorzystywano w służbie ponad 20 lat.
Egzemplarz wzorcowy MiG-15bis, produkcji radzieckiej, przekazano w 1957 r. przez WSK PZL Mielec do Instytutu Lotnictwa. Maszyna była wykorzystana jako latające laboratorium aerodynamiczne. Przy jej użyciu wykonano wiele prób przy realizacji różnych tematów naukowo-badawczych, np. badania aerodynamiczne modelu PZL TS-11 ”Iskra”.
Możesz polecieć myśliwcem MiG-15 już dziś!
W celu rezerwacji lotu proszę użyj naszego formularza do rezerwacji.
Plusy | Minusy |
Mniejszy od L-39, ale 3 razy mocniejszy | Lot ponaddźwięowy niemożliwy |
Lot dostępny w kraju | |
Dane techniczne
- Napęd MiG-15: 1 × Klimow RD-45; MiG-15 bis: 1 × Klimow WK-1
- Ciąg RD-45: 22,2 kN (2270 kG); WK-1: 26,5 kN (2700 kG)
Wymiary :
- Rozpiętość 10,08 m
- Długość 10,04 m
- Wysokość 3,40 m
- Powierzchnia nośna 20,6 m²
- Masa własna 4000 kg
- Masa startowa 5700 kg
Osiągi :
- Prędkość maksymalna 1100 km/h
- Pułap 15 545 m
- Zasięg 1424 km