IŁ-76

IŁ-76 Zero-G
Lot paraboliczny – poczuj absolutny stan nieważkości w samolocie laboratoryjnym

Produkowany w Taszkiencie w Uzbekistanie rosyjski odrzutowy samolot transportowy. Jeden z najpowszechniej używanych samolotów transportowych. Został skonstruowany przez biuro konstrukcyjne Iliuszyna. Celem miało być przenoszenie 40 ton ładunku na odległość 5 tys. km w czasie poniżej 6 godzin. Przy konstrukcji Ił-76 wzięto pod uwagę, aby samolot mógl korzystać z krótkich pasów startowych. Zaletą jest także możliwość pracy przy niesprzyjających warunkach pogodowych.

Pierwszy samolot dostarczono do radzieckiej Sił Powietrznych w czerwcu 1974 roku. Następnie stał się on głównym radzieckim samolotem transportowym. Od 1976 roku był eksploatowany przez linie Aeroflot.

W latach 1979 – 1991, radzieckie Siły Powietrzne przy pomocy samolotów Il-76 wykonały 14,700 lotów do Afganistanu, transportując 786,200 żołnierzy oraz 315,800 ton ładunków. Il-76 przetransportował 89% wojsk radzieckich oraz 74% towarów potrzebnych w Afganistanie. Ponieważ afgańscy rebelianci nie mogli z ziemi zestrzelać wysoko latających samolotów Ił-76, ich taktyką na zestrzelenie był atak podczas startu lub przy lądowania. Samoloty te były często trafiane przez rakiety naziemne czy też dużego kalibru karabiny maszynowe, lecz silne płatowce były prawie nie do zniszczenia i nawet po atakach nadal sprawnie działały. Ił-76 miał zadziwiająco niski wskaźnik rotacji w okresie konfliktu. Bazując na tym doświadczeniu, większość kanadyjskiego wyposażenia Sił Powietrznych w Afganistanie oblatywała tereny te przy użyciu cywilnej wersji IL-76. W 2006 roku rosyjski Siły Powietrzne miały około 200 samolotów Ił-76S. 108 użytkowników cywilnych posiada te samoloty na własność.

Przy użyciu tego samolotu możliwy jest obecnie tzw. lot paraboliczny w Centrum Wyszkolenia Kosmonautów im. J. Gagarina w Gwiezdnym Miasteczku w pobliżu Moskwy.

W celu rezerwacji lotu proszę użyj naszego formularza do rezerwacji.